Na co patrzymy, patrząc na kobiety?

Takie pytanie zadała sobie badaczka Sarah Gervais z Uniwersytetu Nebraska-Lincoln. Wraz z grupą innych naukowców postanowiła wykorzystać technologię śledzenia ruchów gałek ocznych, aby sprawdzić, jakie części kobiecego ciała najbardziej przyciągają uwagę podczas pierwszego kontaktu.

W badaniu wzięło udział 29 kobiet i 36 mężczyzn, którym po kolei prezentowano cyfrowo zmienione zdjęcia grupy modelek. Za pomocą nowoczesnego systemu Eyelink II, naukowcy sprawdzili, jakie były ich reakcje na różne typy kobiecej figury. Wyniki eksperymentu nie zaskakują. Okazało się, że podczas oceniania kobiecej atrakcyjności, częściej niż na twarz, patrzymy na trzeciorzędowe cechy płciowe. Ta zależność jest najbardziej widoczna w przypadku pań o typowej figurze klepsydry – z wąską talią, obfitym biustem i szerokimi biodrami.

Kiedy badani zostali proszeni o dokonanie oceny modelek na podstawie wyglądu, koncentrowali swoje spojrzenia głównie na ich piersiach i talii. Jednocześnie, efekt ten był znacznie silniejszy w przypadku kobiet o figurze typu 90-60-90, uważanej w kulturze zachodniej za szczególnie atrakcyjną. W przeciwieństwie do kobiet biorących udział w badaniu, mężczyźni zwracali uwagę na wymienione części ciała zawsze – niezależnie od tego, czy zostali poproszeni o ocenę wyglądu czy osobowości modelek. Mężczyźni wyrażali też pochlebniejsze opinie na temat kobiet o figurze klepsydry, nawet jeśli mieli za zadanie ocenić charakter, a nie wygląd modelek. Co ciekawe, tendencja do oceniania modelek na podstawie figury występowała także, kiedy sędziami były… kobiety :) 

„Generalnie, ludzie wykazują bardziej pozytywne nastawienie wobec kobiet bardziej atrakcyjnych fizycznie”

– komentuje wyniki badania Gervais.

„Atrakcyjność może jednak okazać się ciężarem, ponieważ nawet w przypadku pozytywnej oceny wyglądu, patrzący w mniejszym stopniu skupiają się na indywidualnych, jednostkowych cechach kobiet, takich jak twarz, a bardziej na ich ciele”

– dodaje.

Badanie, opublikowane w czasopiśmie „Sex Roles”, stanowi waży głos w dyskusji na temat uprzedmiotowienia kobiet, które, w opinii psychologów, może prowadzić do ich nadmiernej zależności od opinii innych i obniżonego poczucia własnej wartości.

 

Więcej:

sciencedaily     

Grafika: 123rf.com

Grafiki

Słowa kluczowe
Przyznane oceny
5.0

3 wszystkich ocen
Zaloguj